اخبار داخلی
شماره: 4011
1392/08/20 - 09:23
زمان طلایی نجات بیماران سکته مغزی

دبیر بخش بالینی دومین همایش بین المللی علوم اعصاب گفت: عوارض و ضایعات سکته مغزی در 3 تا 6 ساعت اولیه بعد از بروز سکته ، قابل پیشگیری و درمان است و با رساندن سریع بیمار به مراکز درمانی که حداقل سی تی اسکن در اختیار دارند و انجام به موقع اقدامات پزشکی بویژه تزریق داروی ضد لخته خون، بیمار می تواند نجات یابد.

به گزارش بنیان دکتر مسعود مهرپور  اظهارداشت: هرگونه اختلال ناگهانی سیستم عصبی مرکزی در اثر اختلال در خونرسانی، استروک یا سکته مغزی نام دارد که به هر دلیل تاخیر در انجام اقدامات پزشکی، لخته خون و ضایعه مغزی ایجاد می کند.
 
این متخصص نورولوژی و فلوشیپ اینترونشن یادآور شد: در حال حاضر بیمارستان فیروزگر با توجه به داشتن تجهیزات و امکانات کامل پزشکی (بخش استروک یونیت) می تواند در دو سطح مراقبت اولیه و مراقبت پیشرفته (درمان ضد لخته و تزریق وریدی داروی خاص مربوطه) ارایه خدمات کند. هرچند دیگر بیمارستانهایی که مجهز به امکانات سی تی اسکن و متخصص باشند نیز می توانند خدمات مربوط به مراقبتهای اولیه را به بیمار ارائه دهند اما متاسفانه هنوز مراکز مراقبتهای ویژه سکته مغزی گسترش پیدا نکرده اند.
 
مهرپور تاکید کرد: تمام اقدامات اولیه و پیشرفته نیازمند سرعت عمل اطرافیان بیمار، تیم اورژانس و تیم سکته مغزی در بیمارستان است و چون اقدامات پزشکی بویژه انجام سی تی اسکن نیز زمان گیر است، در نتیجه باید از تمام دقایق به نفع بیمار استفاده کرد.
 
به گزارش مهر وی افزود: متاسفانه گاهی بیمار یا اطرافیان متوجه نمی شوند که فرد دچار سکته مغزی شده است چون سکته مغزی همانند سکته قلبی دردناک نیست، در نتیجه فرصت طلایی 3 تا 6 ساعت اولیه درمان بیمار از دست می رود در صورتی که هر اختلال ناگهانی در حرکات جسمی فرد، ضعف ناگهانی، سرگیجه ناگهانی، ضعف بینایی و دو بینی، نشانی از بروز سکته مغزی است که با مشاهده آن باید وضعیت فرد جدی گرفته شده و هر چه سریعتر به مراکز درمانی ارجاع شود.
 
مهرپور با اشاره به اینکه هر سکته مغزی بار سنگینی را به لحاظ هزینه های مالی و اجتماعی آن بر بیمار و خانواده وی تحمیل می کند، تاکید کرد: تربیت نیروهای متخصص با توجه به استانداردهای مربوطه ، راه اندازی بخش مراقبتهای ویژه سکته مغزی (استروک یونیت) در بیمارستانهای دانشگاهی و تامین داروی گرانقیمت ضد لخته برای تزریق وریدی در همان ساعات اولیه برای جلوگیری از ضایعه مغزی، از ضروریات است.
 
وی خاطرنشان کرد: در صورتی که بیمار دچار سکته مغزی با انجام مراقبتهای اولیه و پیشرفته پزشکی، از وضعیت بحرانی خارج شود، می توان مراحل بازتوانی را برای وی اجرا کرد و در واقع از توانایی بخشهای سالم مغز در جهت جبران کارکرد بخشهای آسیب دیده استفاده کرد تا بیمار بتواند حداقل امور روزمره خود را انجام بدهد .
 
مهرپور در پایان، توضیحات خود را در سه مرحله  پیشگیری، درمان به موقع و بازتوانی خلاصه کرد و افزود: باید همزمان با راه اندازی مراکز پیشرفته (استروک یونیت)، تجهیز بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانی به امکانات لازم و تربیت نیروی متخصص، این آگاهی را به جامعه بدهیم که هر فرد در مورد وضعیت خود و اطرافیانش حساس باشد و به محض مشاهده هر گونه اختلال ناگهانی سیستم عصبی، به نزدیکترین مرکز دارای سی تی اسکن مراجعه کند.
 
دومین همایش بین المللی علوم اعصاب از 27 آذر 92 به مدت 3 روز با حضور صدها تن از دانشمندان، متخصصان و اساتید دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی داخل و خارج از کشور، در مرکز همایشهای رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می شود.
پایان مطلب/
 
 
©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved